Вторник, 17.09.2019, 11:31
Вы вошли как Гость | Группа "Гости"Приветствую Вас Гость | RSS

КУ "Михайловская ООШ І-ІІІ ступеней №3"

Главное меню
Мини-чат
Гаряча лінія
Гаряча лінія
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Форма входа

Опыт работы Марчук Е.А.

Комунальний заклад «Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3»

Михайлівської районної ради Запорізької області 

 

Адреса: 72002

 Запорізька обл.,

смт Михайлівка,

 вул. Пушкіна, 106

Телефон: (06132)21437

Е-mail: Mih_zosh_3@mail.ru 

 

Автор досвіду: Марчук Олена Анатоліївна, вчитель початкових класів КЗ "Михайлівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3"

 

Тема досвіду:

Використання мультимедійних презентацій на уроках в початкових класах

 

 

Базова модель досвіду    

Володіння інформаційними технологіями ставиться в сучасному світі в один ряд з такими якостями, як уміння читати і писати. Людина, яка вміло, ефективно володіє технологіями та інформацією, має інший, новий стиль мислення, принципово інакше підходить до оцінки виниклої проблеми, до організації своєї діяльності.

Держава розуміє необхідність інформатизації. Це знайшло відображення у ряді нормативних документів, зокрема у Державній програмі “Інформаційні  та комунікаційні технології в освіті і науці».        

Змінилося суспільне замовлення школі. Нині Україні потрібні люди, здатні прийняти нестандартні рішення, орієнтуватись у проблемах сьогодення. Я погоджуються з тим, що слід переходити від «передавання знань» до «навчання жити», а сучасний урок – це спільна творча праця і вчителя, і учнів, і, як сказав Дістервег, «учитель повинен свідомо йти в ногу із сучасністю».                                                                       

Досліджували та висвітлили цю проблему М.І.Жалдак, О.М.Пєхота, С.Пейперт, І.В.Роберт, Ю.І.Машбіц  як шлях засвоєння конкретного навчального матеріалу. Саме інформаційні технології стають базовою вимогою для учня, починаючи з початкової ланки до випускника школи.         Початкова школа - фундамент, від якості якого залежить подальше навчання дитини. І це накладає особливу відповідальність на вчителя початкових класів. Його завдання не тільки навчити читати, писати, а й закласти основи духовності дитини, розвинути його кращі якості, навчити способам навчальної діяльності. Особливо останнє важливе зараз у нашому мінливому світі, світі, переповненому інформацією. Навчити дитину працювати з інформацією - означає навчити вчитися.

Працюючи над питанням «Використання мультимедійних презентацій на уроках в початкових класах», я ставлю перед собою завдання, як зробити так, щоб навчання проходило з захопленням, щоб новий матеріал став зрозумілим і більш доступним для учнів, а уроки цікавішими. Для активізації пізнавальної діяльності, підвищення інтересу до уроків велику роль відіграє наочність. Використання сучасних мультимедійних презентацій на уроках в початкових класах дає можливість психологічно розвантажити учня і активізувати розумову діяльність надалі, а урок змоделювати цікаво і змістовно, наглядно. 

 Актуальність проблеми  

Мультимедійні презентації вирішують проблеми дефіциту  наочності, оскільки містять численні ілюстрації, кінофрагменти, анімацію. Наочність матеріалу підвищує його засвоєння школярем, тому що задіяні всі канали сприйняття учнів – зоровий, механічний, слуховий і емоційний; скорочується час при виробленні технічних навичок вихованців; збільшується  кількість тренувальних завдань; досягається оптимальний темп роботи; легко досягається інтерактивність навчання; підвищується мотивація навчальної діяльності, процес навчання стає менш виснажливим.         

Провідна педагогічна ідеї досвіду, її складові

У кожної дитини з дитинства горить вогник цікавості та допитливості, вона готова вбирати в себе все невідоме, радіє усім своїм новим знанням і навичкам. Часто нашим урокам бракує тієї яскравості оповідання, щоб не остудити, а навпаки, розпалити це прагнення. Урок має бути ефектним, емоційним, а головне – продуктивним. Тільки тоді знання,  передані  дітям, надовго запам’ятаються, стануть міцною основою того фундаменту, на який опиратиметься  подальша освіта. Допомогти вчителеві у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання  і сучасних інформаційних технологій.   Характерна риса сучасних інформаційних технологій полягає у тому, що вони надають практично необмежені можливості для самостійної і спільної творчої діяльності вчителя й учнів. За допомогою комп'ютерних засобів створюється сприятливе середовище для розвитку інтелекту кожної дитини. 

Як учитель початкових класів, хочу відзначити, що більшість школярів мають вдома комп’ютер, але використовують його в основному як цікаву іграшку. То ж надзвичайно корисно привчати учнів використовувати комп’ютер як розумного помічника у навчанні під час формування нових знань, пошуку потрібної інформації, використання ресурсів Інтернету, прикладного застосування вивченого матеріалу, комп'ютерного тестування. При цьому в учнів формуються конкретні практичні вміння й навички, розвиваються інформаційно-комунікаційні компетентності.

Для учнів молодшого шкільного віку характерними є різниця в темпераменті, вольових та емоційних рисах, особливостей розумової діяльності, здібностей, переважаючий розвиток наочно-образної пам'яті, осмислене запам'ятовування. Разом із цим у молодшому шкільному віці є наявними необхідність у постійному закріпленні вмінь і навичок, високий авторитет учителя та його відповідальна роль у формуванні вищезазначених якостей молодшого школяра . Однією з найбільш вдалих форм підготовки і подання навчального матеріалу до уроків  у початковій школі можна назвати створення мультимедійних презентацій.  

 Технології реалізації провідної педагогічної ідеї та її користь 

 Будучи прихильником нових інтерактивних і  інформаційних засобів навчання, вважаю, що майбутнє саме за такими формами і методами навчання. При підвищенні своєї кваліфікації, професійної майстерності та вивченні роботи вчителів- методистів, я ознайомилася з новими технологіями ведення сучасного уроку при наявності у класі сучасного мультимедійного обладнання, методичної, педагогічної професійної літератури. Стало очевидним те, що в умовах сучасності використання мультимедійних презентацій на уроках у початкових класах мають свої переваги:

  • дозволяють представити навчальний матеріал більш доступно і зрозуміло;

  • сприяють реалізації розвивального навчання, проблемно-діалогічного підходу,  дозволяють організувати на уроці дослідницьку діяльність;

  • дозволяють здійснити диференційований підхід у навчанні;

  • підвищують емоційність уроку, інтерес учнів до навчання, виховують потребу здобувати нові знання;

  • створюють доброзичливу ​​атмосферу на уроці, розвивають пізнавальні інтереси  учнів.

Працюючи в умовах  сільської школи, я зіткнулася  з проблемою наочності та самостійного отримання інформації  учнями. Отримати додаткову інформацію з питання, що цікавить, часом буває складно, спираючись тільки на довідкову літературу та енциклопедії, особливо для учнів молодшої школи. З появою в нашому класі комп’ютера та мультимедійної системи ця проблема просто зникла. Крім того, за допомогою презентації можна використовувати різноманітні форми організації пізнавальної діяльності: фронтальну, групову, індивідуальну.

На мою думку,  мультимедійна презентація найбільш оптимально і ефективно відповідає триєдиній дидактичній меті уроку:

  • освітній аспект: сприйняття учнями навчального матеріалу, осмислення зв'язків і відносин в об'єктах вивчення;

  • розвиваючий аспект: розвиток пізнавального інтересу у учнів, вміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати, активізація творчої діяльності учнів;

  • виховний аспект: виховання наукового світогляду, вміння чітко організувати самостійну і групову роботу, виховання почуття товариства, взаємодопомоги.

Існують різноманітні способи застосування засобів мультимедіа в навчальному процесі початкової школи. Я працюю над створенням електронних презентацій  навчального  матеріалу.

Вважаю, що доцільно використати презентації на наступних типах уроків (додаток 1)

З допомогою презентації стараюсь не тільки продемонструвати матеріал з теми, яка вивчається, а й розвивати у школярів творче, логічне та алгоритмічне мислення.

 Уроки, на яких я використовую мультимедійні презентації, намагаюсь моделювати таким чином, щоб матеріал не демонструвався пасивно, а учні брали активну участь у вирішенні  різних проблем.

1. Природознавство. Взагалі для цих уроків презентація - просто знахідка. Зображення природи, тварин, морів, океанів, природних зон, кругообіг води , ланцюжки харчування - все можна відобразити на слайдах. У багатьох школах немає сучасних карт, та й купити їх накладно. А тут усе готове. І перевірити знання простіше: тести, кросворди, ребуси , шаради - все робить урок захоплюючим, а отже, таким, що запам'ятовується. Наприклад: на відкритому уроці з природознавства «Однорічні та багаторічні рослини» на етапі закріплення знань використала слайди с тестовими завданнями з подальшою перевіркою на екрані (додаток 2).

На слайдах уроків присутні персонажі. Персонажі виконують у вправах роль вчителя і помічника. Вони дають учням завдання і перевіряють правильність їх виконання. Щоб послухати пояснення вчитель повинен підвести курсор до персонажа і натиснути на нього (додаток 3).

З допомогою презентацій учні віртуально подорожують у будь-який куточок рідного краю і далеко за його межі, можуть ознайомитись зі знахідками старовини,  побачити побут, спосіб життя людей, їх основні види занять під час уроку. Діти можуть побачити фрагменти історичних і документальних фільмів, мультфільмів, які допомагають збагатити навчально-виховний процес яскравими враженнями. 

2. Математика. На уроках математики за допомогою слайдів, створених у програмі PowerPoint, може здійснюватися демонстрація прикладів, завдань на дошці, ланцюжків для усного рахунку, можуть бути організовані математичні розминки і самоперевірка. У початковій школі багато часу відводиться вирішенню задач. Тут особливо потрібна наочність  як важливий засіб розвитку більш складних форм конкретного мислення і формування математичних понять (додаток 4). Починаючи з першого класу, школярі повинні навчитися розуміти завдання, тому вчителю доводиться малювати ілюстрації, креслення і малюнки до задачі, а це забирає дорогоцінні навчальні хвилини, та й вчителю доводиться довго готуватися, щоб зробити малюнок, а тут досить клацання мишки.                        

3. Навчання грамоти. Перші дні дитини в школі є найважчими. Гра необхідна для збереження наступності між дитячим садом і школою, і для зниження психічних і фізичних перевантажень. За допомогою презентацій відкриваються великі можливості для залучення елементів гри і цікавості на уроках навчання грамоти.

Вони криються в картинності текстового і ілюстрованого матеріалу і дають поштовх дитячої фантазії, роботі творчої уяви. Необхідно відзначити, що величезна роль у презентації грає не просто демонстрація зображення, а анімація, тобто рух картинки, літери, слова. (додаток 5).                                         

4. Російська мова. Напевно, багато хто погодиться, що багато дітей вважають уроки російської мови нудними і нецікавими. Психологами доведено, що знання, засвоєні без інтересу, що не пофарбовані власним позитивним ставленням, емоціями, не стають корисними - це мертвий вантаж.  Як же змусити учнів слухати на уроці , за допомогою яких засобів і методів запалити в з очах допитливий вогник спраги знань? Завжди можна відшукати щось цікаве, захоплююче і цікаве в російській мові (словотвір, правопис шиплячих, лексика і т.д.) (додаток 6).                                         

5. Літературне читання. Особливо цікавими за допомогою презентації можна зробити уроки читання. Портрети письменників, (додаток 7) місця, де вони жили і творили, інсценування окремих епізодів з творів, складання плану, словникова робота, чистомовки, скоромовки - все стає цікавим, якщо використовувати ці сучасні методи.

6. Образотворче мистецтво. Презентацію також можна використовувати на уроках образотворчого мистецтва: портрети художників, репродукції, схеми, послідовність виконання малюнка і т.д. Зразки виробів та етапи роботи з проектної діяльності.

Використання мультимедійних презентацій на уроках допомагає мені у вирішенні багатьох питань, а саме: 

  • якість зображення - яскраве, чітке і кольорове; 

  • зручне пояснення виду роботи з різним приладдям; 

  • детальне пояснення матеріалу або розгляд лише базових питань теми залежно від підготовленості учнів; 

  • коригування темпу й об'єму навчального матеріалу; 

  • значне підвищення рівня використання наочності на уроці; 

  • зростання продуктивності уроку; 

  • встановлення міжпредметних зв'язків; 

У своїй роботі мультимедійні презентації практикую на різних уроках і на окремих етапах. Не залишаю поза увагою і хвилину відпочинку, яка, на мою думку, має бути звичайними рухами під музику. Для того, щоб зробити її привабливішою, використовую презентації з героями, які показують різні рухи учням. 

Слід акцентувати увагу і на важливій ролі мультимедіа в позаурочній діяльності – години класного керівника, конкурси, проекти. Матеріальне забезпечення черпаю в програмах Рower Рoint, де постійно оновлюється база електронних презентацій; у передових вчителів-методистів; через мережу Інтернет, а також створюю власні презентації. Для їх підготовки йду такими етапами: 

  • структуризація навчального матеріалу; 

  • складання сценарію реалізації; 

  • розробка дизайну презентації; 

  • підготовка медіафрагментів ; 

  • підготовка музичного супроводу; 

  • тест-перевірка готової презентації. 

За 2011-2014 роки мною були розроблені авторські мультимедійні презентації до уроків, виховних заходів.  

Окремі методичні розробки опубліковані на сайті «Методичний портал».  

Результативність представленого досвіду

Шляхом застосування мультимедійних засобів на уроці одержую дві основні переваги - якісну і кількісну. Якісно нові можливості очевидні, якщо порівняти словесні описи з безпосереднім аудіовізуальним уявленням. Кількісні переваги виявляються у тому, що мультимедіа-середовище значно вище за інформаційною щільністю. Як відомо, одна сторінка тексту містить інформацію, яку вчитель промовляє приблизно за 1-2 хвилини. Кожен учитель знає, як відбувається запам'ятовування інформації: якщо інформація сприймається тільки слухом, засвоюється 20% її обсягу; якщо лише за допомогою зору, запам'ятовується 30% матеріалу. За умови комбінованого поєднання «включення» слухового й зорового каналів інформації учень спроможний засвоїти до 60% інформації. От чому краще "один раз побачити, ніж сто разів почути". А застосування мультимедіа дає змогу об'єднати текст, звук, графічне зображення, відеозображення та ще й улюблену дітьми анімацію (мультиплікацію). Конфуцій сказав незаперечну істину: «Скажи мені - і я забуду, покажи мені – і я запам’ятаю, залучи мене і я навчуся».

Для себе, як для вчителя початкових класів, у використанні мультимедійних презентацій на уроках я відкрила багато позитивних переваг а також зробила певні висновки:

  • насамперед підвищилась результативність знань учнів та якість підготовки домашніх завдань, а також помітна зацікавленість до тих чи інших предметів;

  • особливо переконливими є успіхи дітей, які беруть участь в різноманітних конкурсах: «Кенгуру», «Колосок», «Лукоморье», «Бобер», спортивних та творчих конкурсах; 

  • учнів привертає новизна проведення мультимедійних уроків.

  • незалежно від їх кількості вони завжди різні, цікаві, захоплюючі, приховують у собі безліч таємниць;

  • під час таких уроків створюються умови для активного спілкування, за якого учні прагнуть висловити думки, вони з бажанням виконують завдання, виявляють цікавість до матеріалу, що вивчається;

  •  діти вчаться самостійно працювати з навчальною, довідковою та іншою літературою з предмета;

  • дана технологія може використовуватися для анонсування теми уроку як супровід до пояснення вчителя, як інформаційно-навчальний посібник та для контролю знань. 

Тому застосування інформаційних технологій у початковій школі створює широкий спектр можливостей для реалізації дидактичної мети, розвитку творчості, формування образного мислення та виховання любові до рідного краю і всього оточуючого.

Анкетування серед учнів початкових класів доводить важливість даних технологій у сучасному навчанні (додаток 8)

Хочеться навести висловлювання відомого педагога К.Д. Ушинського: "Дитя вимагає діяльності безперестанку, а стомлюється не діяльністю, а її одноманітністю". Думаю, що якщо вчитель активний в творчому пошуку, то результат не змусить довго чекати.

Працюючи в школі 25 років , я зрозуміла, щоб бути сучасним вчителем, потрібно завжди вчитися. А використання мультимедійних презентацій на уроках та в позаурочний час – це не данина моді, а необхідність часу, що дозволяє учням і вчителю ефективніше вирішувати поставлені перед ними завдання.                    

Досвід розглянуто й рекомендовано для використання в навчально – виховному процесі на засіданні шкільного методичного об’єднання(протокол №2 від 08.12.2013)

 Матеріали з досвіду роботи зберігаються у шкільному методичному кабінеті.

 

 

Поиск
Календарь
«  Сентябрь 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
СКОРО
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Я маю право!
Я маю право!
Время жизни сайта

Copyright MyCorp © 2019
Конструктор сайтов - uCoz